telefon: +47 70 26 96 60 fax: +47 70 26 96 61 kontakt: villa@villautsikten.no
Webkamera & Vær
UNESCO
Kontakt oss

Lettere turer for familier fra hotelldøren.

1. Westerås Gård
    I lia til høyre, ca 1 km fra Villa Utsikten Hotel & Restaurant, ser du Westerås Gård. Stedet er innfallsporten til Tafjordfjella, med merkede turløyper.
  2. Westeråsfjellet
    Tur fra Westerås Gård til utsiktspunkt over Geirangerfjorden, Geiranger sentrum og fjellene rundt fjorden. 1 time t/r
  3. Løsta
    En tur med panoramautsikt over Geirangerfjorden og Ørneveien. Stien er merket. 2 timer t/r fra Westerås Gård.
  4. Storseterfossen
    Fossen er en av de mest kjente og besøkte turmålene i Geiranger.  Storseterfossen er helt unik med sin mulighet til å gå bak fossen, en spektakulær opplevelse. 2 timer t/r.
  5. Westeråsseter
    Turen går innover fjellet i en veldig flott fjelldal. Setra til Westeråsgardene var i bruk fram til midten av 40-tallet. Fra Storseterfossen går stien innover dalen. 3-4 timer t/r.
  6. Holemyrane/Vinsåsseter
    En flott tur i et nesten trollsk landskap. Turen går fra baksiden av hotellet, og er merket. Tilbake følges riksvei 15 ved Ørjaseter, forbi "Knuten", en attraksjon fra den opprinnelige Geirangerveien. 1-2 timer t/r.

Disse turene krever noe mer turerfaring, og vi anbefalerå bruke lokalkjent guide.
  1. Vinsåshornet (1343moh)
    Følg merka sti til Grindalssetra, følg stien forbi setra og kryss elven over en liten bro. Gå stien langs elven til omtrent midtveis i dalen. Ta av til høyre oppover lia og gå mot laveste punkt på eggen. Følg eggen mot toppen.
  2. Grindalsnibba (1636 moh)
    Dette er en luftig tur med stigning på 1300 høydemeter. Fra toppen er det utsikt til Geirangerfjorden, Reinheim og Tafjordfjella. I det fjerne sees Jotunheimen med sine topper over 2000m.o.h. Gå merket sti til Grindalsseter. Følg venstre side av elven til dalbunnen, og ta av opp til venstre langs elva til et lite vann. Drei vestover opp mot eggen, og følg denne opp mot varden på toppen av Grindalsnibba.
  3. Herdalsseter
    Turen kan vandres begge veier, men vi anbefaler å starte turen fra Herdalsseter. Det går buss til Herdalsseter daglig.
    Herdalsseter er den største fellessetra for geiter i Norge. Der er det moderne seterdrift basert på 300 år gamle tradisjoner. Setra har 400 geiter, kyr, sauer og hester. Det kan gjøres avtale om overnatting på Herdalssetra.
    Turen kalles også "Dronningruta" fordi Dronning Sonja gikk denne turen.
    Turen starter i lett terreng, men stiger etter hvert opp mot "Holegga" som er turens høyeste punkt. Utsynet over fjellheimen rundt Geiranger og omkringliggende bygder er flott. Turen går forholdsvis bratt ned til Westeråsvatnet forbi Storseterfossen og tilbake til Villa Utsikten.
  4. Gomsdalen
    Turen starter ved Ørnesvingen, og går til den nedlagte fjellgården Gomsdal. Turstien går opp mot 900 m.o.h. og vender så ned mot gårdstunet. Gomsdal er den høyestliggende fjellgården i Geirangerfjorden, men har allikevel en frodig vegetasjon. Turen går tilbake til utgangspunktet.